Guvernul a anunțat astăzi într-o conferință de presă că a adoptat proiectul de lege pentru noul Cod Silvic, care va genera însă mai multe probleme grave pentru silvicultura din România decât soluțiile de suprafață pe care le invocă, după cum WWF-România (Fondul Mondial pentru Natură) a avertizat în mod repetat în ultimele luni.
Considerăm că prevederile noului proiect contravin flagrant direcțiilor strategice de acțiune stabilite prin Strategia Națională pentru Păduri (SNP30), ceea ce înseamnă că firul roșu al reformelor necesare pentru sectorul forestier din Romania este practic deturnat. Toate argumentele si propunerile tehnice pe care le-am susținut au fost în esența lor ignorate. Același lucru s-a întâmplat și cu mai toate soluțiile exprimate de Consiliului Economic și Social (CES), care prin avizul transmis a scos în evidență elemente-cheie care ar fi trebuit introduse în noul proiect de lege.
„Vreme de peste trei ani, Guvernul a construit alături de factorii interesați invitași să se implice, o viziune pentru păduri, pe care si-a asumat-o cu mândrie ca jalon al PNRR. Însă, după niciun an, același Guvern o aruncă practic la maculatură. Un „artificiu” prin care Romania irosește o șansă istorică pentru a pune bazele unor politici clare și sănătoase pentru păduri. Spunem asta pentru că, odată în Parlament, este foarte greu ca o sumă de amendamente disparate să reușească să transpună direcțiile strategice asumate de România și să dea coerența și predictibilitatea necesare pentru o lege cu o astfel de importanță.” - Radu Vlad, managerul programelor de păduri și proiecte regionale la WWF-România (Fondul Mondial pentru Natură)
Reamintim câteva dintre cele mai grave implicații pe care le aduce noul proiect de lege:
Toate acestea, pe fondul liberalizării tăierilor, vor revigora haosul în păduri.
Citește argumentele si propunerile WWF referitoare la proiectul Noului Cod Silvic.
Parlamentul României este de acum ultima șansă pentru ca soarta pădurilor României, experimentată la începutul anilor 2000, să nu se mai repete.