Proiectele privind reabilitare infrastructurii județene sunt cuprinse în lista de priorități a executivului Consiliului Județean Maramureș. În cel mai scurt timp va demara licitația pentru obiectivul ”Reabilitare DJ 109F, caietul de sarcini fiind finalizat în această săptămână. Fondurile sunt asigurate de Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP) prin Programul Național de Dezvoltare Locală (PNDL), a declarat președintele Consiliului Județean Maramureș, Gabriel Zetea.
Consiliul Județean Maramureș are în derulare și alte proiecte privind reabilitarea drumurilor județene. Tot prin PNDL, în perioada imediat următoare va fi finalizat caietul de sarcini și va demara licitația pentru tronsonul DJ 182B, respectiv legătura între Remeți pe Someș – Mireșu Mare – Tulgheș – Șomcuta Mare, proiect care are asigurată finanțarea. Tot în cursul acestei luni vor fi depuse la Ministerul Dezvoltării trei noi proiecte pe PNLD 2. Urmează reabilitarea a două tronsoane pe Valea Izei, pe DJ 186, tronsoanele Vadu Izei – Bârsana și Bârsana – Săcel. Un al treilea tronson de drum județean care intră în reabilitare este DJ 182B, legătura Baia Mare – Coaș, a arătat președintele CJ Maramureș.
În același timp continuă demersurile pentru finalizarea proiectului Drumul Nordului, proiect al Consiliului Județean Maramureș, finanțat prin Programul Operațional Regional (POR), din fonduri europene. Acesta începe de la limita județului Sălaj, merge spre Ariniș – Gârdani – Fărcașa – Ardusat – Hideaga – Șomcuta Mare – Remetea Chioarului – Coaș – Copalnic Mănăștur – Săcălășeni.
”Am finalizat în această săptămână, la Consiliul Județean Maramureș, caietul de sarcini pentru licitația obiectivului Reabilitare DJ 109F ( Rogoz - Dămăcușeni - Târgu Lăpuș - Valenii Lăpușului - Coroieni - Drăghia - Baba – limita județului Sălaj). Sunt 28 de km de drum județean, pentru care județul Maramureș are asigurată finanțarea de la Ministerul Dezvoltării prin Programul Național de Dezvoltare Locală. Am făcut încă un pas după realizarea Studiului de Fezabilitate și obținerea Contractului de finanțare pentru ca, în acest an, traseul să intre efectiv în lucru. Este cu adevărat prima investiție majoră în reabilitarea infrastructurii rutiere în Țara Lăpușului, promisiune pe care Consiliul Județean Maramureș nu a onorat-o de 26 de ani”, a arătat președintele Consiliului Județean Maramureș, Gabriel Zetea.
Întrucat in Romania continua sa evolueze epidemia de rujeola (pojar) cu un numar 16 decese inregistrate pana in prezent, DSP Maramures recomanda, in continuare parintilor/membrilor de familie ai copiilor cu varste cuprinse intre 9 luni si 9 ani, prezentarea de urgenta la cabinetele medicilor de familie in vederea vaccinarii contra rujeolei. Riscul reaparitiei bolii se mentine foarte ridicat in conditiile in care pana in prezent s-au vaccinat un numar foarte mic de copii si acoperirea vaccinala variaza intre 18% la copiii cu varsta cuprinsa intre 5 si 9 ani si 72% la copiii cu varsta cuprinsa intre 9 -11 luni fata de un procent necesar protectiei populatiei de 95%. Campania de vaccinare antirujeolica continua.
Secretarii unităților administrativ teritoriale din Maramureș au fost convocați azi, 13 februarie, la Instituția Prefectului, la ședință condusă de subprefectul Gavriș Ardelean.
Primul punct pe ordinea de zi a fost o prezentare susținută de căpitan Șofron Marian Pițiș, din partea Inspectoratului pentru Situații de Urgență Maramureș, pe tema obținerii de avizelor ISU de către unitățile de învățământ pentru anul școlar 2017 – 2018. Conform situației întocmite de ISU, la această oră 40 de unități de învățământ din județ nu au autorizație de securitate la incendiu. Acestea sunt construcții la care s-au făcut lucrări de extindere, modernizare sau schimbare de destinație și care, conform legii, trebuie să obțină autorizația până la finalul lunii iunie 2017, altfel riscă aplicarea unor măsuri. În acest interval (până la 30 iunie 2017), beneficiarul nu este exonerat de răspundere.
În continuare, Aurica Todoran, consilier parlamentar la Biroul Județean Maramureș al Autorității Electorale Permanente, a oferit câteva sfaturi operatorilor de registru electoral privind necesitatea păstrării confidențialității credențialelor pentru radierea din listele electorale, a păstrării listelor electorale și a efectuării radierilor în registrul electoral în intervalul de timp prevăzut de lege (în cazul decesului unor alegători sau al unor hotărâri judecătorești care privesc dreptul de vot al unor persoane).
Rodica Pop, șefa Departamentului Juridic din cadrul Instituției Prefectului – Județul Maramureș, a prezentat secretarilor mai multe noutăți legislative, dar și situația aferentă anului 2016 în ceea ce privește verificarea legalității hotărârilor de consiliu local și a dispozițiilor primarilor. Astfel, în anul 2016, 27.948 acte administrative au fost supuse controlului de legalitate al prefectului. Un număr de 241 de acte au fost considerate nelegale, situație în care s-a solicitat reexaminarea acestora. Toate au fost reanalizate, situație în care nu s-a atacat la instanța de contencios administrative niciun act adoptat/emis în 2016. În 2016, față de anul precedent, s-a constatat o ușoară creștere a activității de legiferare, dar a scăzut numărul actelor emise de primar. S-au înregistrat și petiții privind modul de organizare și de desfășurare a ședințelor de consiliu local. Pe de altă parte, Rodica Pop a amintit că bugetele locale trebuie adoptate în termen de 45 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial a bugetului de stat și a atras atenția secretarilor că aceste bugete locale trebuie să prevadă și sume pentru înlăturarea efectelor calamităților naturale. De asemenea, secretarilor li s-au făcut precizări vizând modul de exploatare și administrare a pajiștilor unităților administrativ teritoriale. În ceea ce privește dosarele de fond funciar, la Comisia Județeană sunt în prezent înregistrate peste 4.000 de dosare, care se analizează și soluționează în ordinea cronologică a înregistrării, cu celeritate fiind soluționate dosarele în care s-au pronunțat sentințe judecătorești. Se depun eforturi pentru grăbirea acestui proces, se soluționează circa 200-250 de dosare în fiecare lună, dar colectivul de lucru al Comisiei Județene este subdimensionat.
În final, subprefectul Gavriș Ardelean le-a cerut secretarilor să acorde atenția cuvenită comunicărilor primite din partea Instituției Prefectului și să le răspundă într-un termen rezonabil. De asemenea, el a cerut respectarea termenului de transmitere a actelor administrative către prefectul județului.
Pentru a evita aglomerația la ghișee, începând cu data de 12 februarie 2017, programările la Serviciul Permise și Înmatriculări se fac exclusiv online, la adresa www.programari.prefecturamaramures.ro. De asemenea, la aceeași adresă se fac programări online și la Serviciul Pașapoarte.
Sistemul face programări în zilele lucrătoare, în timpul programului de lucru (luni – miercuri: 8,30 – 16,30, joi: 8,30 – 18,30, cu pauză de masă între orele 12,30 – 13; vineri: 8,30 – 13,30), în ordinea înscrierii. Pentru acest lucru, cetățenii trebuie să aleagă serviciul pe care îl doresc și să introducă câteva date personale (nume, prenume și, după caz, CNP, seria și numărul cărții de identitate, seria șasiului mașinii). În final, sistemul afișează bonul de ordine. Cetățenii se vor prezenta la ghișeu în ziua și la ora trecute pe bon.
Ne dorim ca, astfel, serviciile noastre să fie oferite în mod civilizat, iar maramureșenii să își rezolve problemele fără a întâmpina neplăceri. Respectăm cetățenii, înțelegem că timpul lor este prețios și îi îndemnăm să folosească cu încredere această nouă modalitate de obținere a programărilor. Precizăm că este absolut necesar ca datele personale înscrise în sistem să fie cele reale ale persoanei care se va prezenta la ghișeu.
Miercuri, 15 februarie, la Palatul Administrativ a avut loc întâlnirea lunară a Colectivului pentru impulsionarea colectării veniturilor la bugetul consolidat al statului. Ședința a fost condusă de subprefectul județului Maramureș, Gavriș Ardelean. Au participat: Călin Chilat, șeful Administrației Județene a Finanțelor Publice Maramureș, Teodor Lupuți, șeful Biroului Vamal de Interior Maramureș, Carmen Eleonora Prodan, președinte – director general al Casei Județene de Asigurări de Sănătate Maramureș, Lucia Duță, director executiv adjunct al Direcției de Sănătate Publică Maramureș, Alida Bozântan, șef serviciu în cadrul Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Maramureș și Lucica Pop, director executiv al Casei Județene de Pensii Maramureș.
În luna ianuarie 2017, Administrația Județeană a Finanțelor Publice Maramureș a realizat la bugetul general consolidat al statului încasări în sumă totală de 102.328.192 lei, mai mici cu 1.558.653 lei față de încasările din luna ianuarie 2016 (98,50%). Programul de încasări venituri bugetare aferent lunii ianuarie 2017 a fost realizat 87,98%. Scăderea este cauzată de încadrarea în rândul agenților economici mijlocii a circa 70 de firme, motiv pentru care datoriile către stat ale acestora se plătesc la Direcția Regională a Finanțelor Publice Cluj-Napoca.
La Biroul Vamal de Interior Maramureș, în ianuarie 2017 au fost depuse și acceptate 742 declarații vamale, din care 513 exporturi și 229 importuri. Totalul încasărilor, cumulat cu Biroul Vamal Sighetu Marmației (care a încasat 297.771 lei) a fost de 5.693.522 lei (pentru această lună a fost comunicat un plan de încasări de 3,79 milioane lei și s-a realizat 142,37%).
Din pricina neaprobării până la această oră a bugetului de stat, în cazul instituțiilor deconcentrate, în ceea ce privește execuția raportarea lunară se face la nivelul a 1/12 din bugetul aferent anului trecut.
Casa de Asigurări de Sănătate Maramureș anunță că, în luna ianuarie 2017, plățile pentru servicii medicale și farmaceutice au fost în sumă de 29.376,62 mii lei.
Direcția de Sănătate Publică a Județului Maramureș a derulat fonduri publice, la data de 31 ianuarie 2017, în sumă de 3.055.872 lei.
Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Maramureș a realizat, la finele lunii ianuarie, venituri de 1.465.315 lei, reprezentând 75% din suma egală cu 1/12 din bugetul aferent anului 2016, iar cheltuielile s-au ridicat, la aceeași dată, la 1.568.127 lei. La sfârșitul lunii ianuarie, numărul șomerilor a fost de 6.801, cu 354 șomeri mai puțin față de aceeași perioadă a anului precedent. Așadar, rata șomajului a scăzut, pe parcursul ultimului an, de la 3,42% la 3,35%.
Casa Județeană de Pensii Maramureș raportează, la nivelul lunii ianuarie 2017, 117.617 pensionari, din care 73.853 pensionari limită de vârstă, 1.350 pensii anticipate, 19.871 pensionari invaliditate, 17.030 pensionari urmaș, 24 pensii IOVR și 5.841 pensionari agricultori. Începând cu data de 1 ianuarie 2017, valoarea punctului de pensie este de 917,5 lei. Prin Casa Județeană de Pensii Maramureș se pot încheia contracte de asigurare. Pentru anul 2017, conform legii, nivelul minim al venitului lunar asigurat înscris în contractul de asigurare socială este de 938 lei, iar nivelul maxim de 13.405 lei. Obligația de plată către Bugetul Asigurărilor Sociale de Stat constă în plata contribuției de asigurări sociale stabilite prin contractul de asigurare încheiat, care este de 247 lei/lună, respectiv 26,3% din valoarea venitului asigurat înscris în contract.
Pentru a evita aglomerația la ghișee, începând cu data de 12 februarie 2017, programările la Serviciul Permise și Înmatriculări se fac exclusiv online, la adresa www.programari.prefecturamaramures.ro. De asemenea, la aceeași adresă se fac programări online și la Serviciul Pașapoarte.
Sistemul face programări în zilele lucrătoare, în timpul programului de lucru (luni – miercuri: 8,30 – 16,30, joi: 8,30 – 18,30, cu pauză de masă între orele 12,30 – 13; vineri: 8,30 – 13,30), în ordinea înscrierii. Pentru acest lucru, cetățenii trebuie să aleagă serviciul pe care îl doresc și să introducă câteva date personale (nume, prenume și, după caz, CNP, seria și numărul cărții de identitate, seria șasiului mașinii). În final, sistemul afișează bonul de ordine. Cetățenii se vor prezenta la ghișeu în ziua și la ora trecute pe bon.
Comisarul-sef de politie Florin Sironka, seful Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inamatriculare a Vehiculelor (SPCRPCIV) declara ca masura programarilor online este binevenita in contextul in care numarul celor care au trecut pragul institutiei a fost extreme de ridicat. In ultima saptamana, in urma anularii taxei de timbru, numarul dosarelor de inmatriculare a maisnilor second- hand preluate de catre lucratorii SPCRPCIV Maramures a fost de tre ori mai mare fata de perioada anterioara datei de 1 februarie 2017. Comisarul- sef de politie Florin Sironka este de parere ca sistemul programarilor online va decongestiona situatia iar maramuresenii nu vor mai fi obligati sa piarda ore intregi la ghiseele SPCRPCIV Maramures. Persoanele interesate se programeaza online si cu nuymarul de ordine generat de sistemul virtual se va prezenta la ghiseele SPCRPCIV Maramures in ziua si la ora precizate pe bonul virtual.
La Colegiul Tehnic de Transporturi Auto Baia Sprie a avut loc, ieri, o intalnire a conducerii unitatii de invatamant cu alesii orasului Baia Sprie, in frunte cu primarul interimar Tiberiu Barkoczi si viceprimarul Ioan Corodan. Noul director al colegiului, Annamaria Hitter le-a prezentat celor din administratia locala situatia actuala a unitatii, cu toate cele trei componente ale sale: scoala generala, scoala gimnaziala si liceul. In total, 522 de elevi din ciclul primar, gimnazial si liceal frecventeaza cursurile acestei unitati de colegiu din Baia Sprie. Ideea este ca sunt putine eleve care sunt in ciclul liceal din cauza profilului acestui colegiu, sens in care directorul Annamaria Hitter a aratat ca doreste sa introduca una sau mai multe specializari noi din sfera socio-umana. De asemenea, se intentioneaza sa se mute clasele de gimnaziu din cladirea internatului in imobilul colegiului unde invata elevii de liceu. Nu de alta, dar interiorul internatului nu este tocmai primitor pentru elevii de gimnaziu si, in plus, cheltuielile cu asigurarea confortului termic in acel copr de cladire sunt extreme de mari. Din discutiile cu edilii urbei a reiesit posibilitatea stramutarii elevilor de gimnaziu din cladirea internatului la parterul cladirii principale a Colegiului Tehnic de Transporturi Auto Baia Sprie. De asemenea, un proiect de reabilitare termica a colegiului ar fi binevenit atat din pucnt de vedere al imaginii unitatii de invatamant, cat si sub aspectul reducerii costurilor cu incalzirea. Totodata, s-a adus in discutie si posibilitatea redarii internatului functiunea anterioara, strategie care ar putea conduce la sporirea numarului de elevi. Cat priveste scoala de langa primarie, care face parte din structura colegiului, aceasta unitate nu necesita prea multe investitii. Micile modificari ce ar trebui facute la aceasta scoala vizeaza in principiu amenajari exterioare care sa o faca mai prietenoasa sub aspectul zonelor verzi in special.
Una peste alta, alesii urbei au putut constata o situatie nu tocmai placuta pe care noul director si echipa sa din fruntea colegiului ethnic trebuie sa o gestioneze sis a o resolve in perioada urmatoare. Pentru reasezarea lucrurilor si intrarea pe fagasul normal este nevoie de largul concurs al administratiei locale, Primaria si Consiliul Local Baia Sprie, inclusiv suportul financiar corespunzator din partea comunitatii locale. Ramane de vazut cum vor decurge lucrurile si in forul deliberativ local avand in vedere ca doar 8 din cei 17 consilieri locali (inclusiv primarul interimar si viceprimarul) au binevoit sa raspunda invitatiei conducerii colegiului tehnic: Annamaria Hitter, Valeria-Mirela Brezoczki, Tiberiu Barkoczi, Ioan Corodan, Vasile Bechir, Gheorghe Ciocotisan, Gheorghe Chereches, si Dorin Sabo.
În data de 15.02.2007, în conformitate cu Ordinul Inspectorului General al Jandarmeriei Române, s-a înfiinţat Grupa de Supraveghere şi Intervenţie Târgu Lăpuş, ca subunitate distinctă în cadrul Detaşamentului 3 Jandarmi Baia Mare, din cadrul Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Maramureş.
Încă din primele zile de la operaţionalizarea structurii, jandarmii din Ţara Lăpuşului şi-a adus un aport important în asigurarea climatului ordine şi siguranţă publică, atât în oraşul Târgu Lăpuş, cât şi în comunele arondate acesteia.
Principalele obiective care au stat la baza organizării şi planificării misiunilor specifice din zona de competenţă au fost conforme cu documentele programatice şi al actelor normative în vigoare şi au vizat : asigurarea ordinii publice la întruniri şi manifestaţii care se desfăşoară în locuri publice şi care implică aglomerări de persoane; intervenţia pentru restabilirea ordinii publice în zona de responsabilitate în situaţia producerii unor evenimente de amploare şi intensitate mică; asigurarea ordinii publice în cooperare cu alte instituţii abilitate ale statului pe timpul vizitelor oficiale sau al altor activităţi la care participă înalţi demnitari români, în zona obiectivelor şi locurilor de desfăşurare a activităţilor, în zona de competenţă; supravegherea, controlul şi asigurarea protecţiei şi conservării fondului cinegetic şi piscicol natural, a fondului silvic şi de protecţie a mediului; executarea unor misiuni în sprijinul altor instituţii ale statului, pentru prevenirea şi combaterea fenomenului infracţional cu caracter temporar (pe timpul campaniilor agricole, bâlciurilor, serbărilor câmpeneşti, festivalurilor, etc.); misiuni în sprijinul sau în cooperare cu poliţia, la solicitare sau pe baza planului de cooperare, prin executarea de acţiuni (razii, filtre, controale, descinderi, etc.) în zone şi locuri cu potenţial criminogen ridicat; misiuni în cooperare cu reprezentanţii administraţiei publice locale, pentru prevenirea şi combaterea fenomenului contravenţional şi infracţional; limitarea şi înlăturarea consecinţelor dezastrelor naturale, tehnologice, de mediu sau complexe; misiuni de menţinere a ordinii publice în zona instituţiilor de învăţământ preuniversitar prin organizarea şi executarea de acţiuni punctuale pentru prevenirea şi descoperirea infracţiunilor;
În cursul anului 2016, jandarmii lăpuşeni a executat un număr de 716 misiuni cu 1145 de dispozitive în 315 localităţi, cu un efectiv de 1437 de subofiţeri. Pe parcursul executării misiunilor în sistem integrat şi în acţiuni independente, au fost constatate 49 de infracţiuni cu 61 autori. S-au aplicat un număr de 290 sancţiuni contravenţionale, din care 127 avertismente scrise, 163 amenzi în valoare totală de 32.900 lei, fiind confiscate bunuri în valoare de 18.230 lei. Totodată, au fost conduse la sediul poliţiei 39 de persoane, fiind identificat şi reţinut un urmărit general.
Privind misiunile de asigurare a ordinii şi liniştei publice la manifestări cultural-artistice, religioase, s-au executat 23 de misiuni, în 20 de localităţi cu un efectiv de 123 subofiţeri. În domeniul manifestărilor sportive, s-au desfăşurat 6 misiuni de asigurare a competiţiilor sportive în 5 localităţi din zona de competenţă, cu 21 subofiţeri.
Alte acţiuni realizate :
- cu reprezentanţii instituţiilor de învăţământ, jandarmii au fost prezenţi în 14 localităţi cu un efectiv de 31 subofiţeri;
- cu organele silvice s-au executat 33 acţiuni în 118 localităţi, cu un număr de 83 subofiţeri;
- cu organele administraţiei publice locale : 9 acţiuni în 7 localităţi participând 21 subofiţeri;
- punerea în aplicare a mandatelor de aducere 18 acţiuni în 21 localităţi cu 25 subofiţeri;Acţiuni de salvare/evacuare: 1 acţiune cu 3 subofiţeri; Intervenţii la alte solicitări: 2 acţiuni în 2 localităţi cu 5 subofiţeri.
De la început, activitatea jandarmilor din Ţara Lăpuşului a fost susţinută de către administraţia publică locală – un partener de încredere, cu scopul comun de a apăra drepturile şi interesele legitime ale comunităţii.
Începând cu data de 9.02.2017 în Municipiul Baia Mare s-au reluat lucrările de reparații a drumurilor fiind efectuate operații de frezare, decapare și plombare cu asfalt stocabil pe bulevardul București, în zona Dedeman - Auchan – intersecție Motorului și între bulevardul Unirii și strada Culturii. Pentru ziua de vineri au fost planificate lucrări pe străzile 22 Decembrie și Vasile Alecsandri și bulevardul București, între b-dul Unirii și strada Culturii, iar sâmbătă 11.02.2017 și duminică 12.02.2017 vor fi executate lucrări de reparații pe străzile Progresului și Industriei.
În același timp operatorul de salubritate S.C DRUSAL S.A. și Serviciul Public Ambient Urban desfășoară în oraș diverse acțiuni de salubrizare.
Echipele SPAU realizează în momentul de față toaletări garduri vii și copaci pe aliniamentele stradale, precum și acțiuni de întreținere a zonelor verzi.
Societatea DRUSAL va executa operații de răzuit și măturat manual și întreținere carosabil; măturat manual și întreținere trotuare și întreținere zone verzi.
Programul activităților de salubrizare stradală pentru perioada 10 – 17 februarie poate fi consultat mai jos.
În cazul în care lucrările nu se finalizează în sectorul propus acestea se vor continua în următoarea zi.
Consilier local cu atribuții de viceprimar
Cristian Niculescu Țâgârlaș
* Poliţiştii de frontieră din cadrul ITPF Sighetu Marmaţiei au reţinut doi cetăţeni irakieni, călăuziți de un apatrid de origine irakiană, care au încercat să treacă ilegal frontiera în Ugaria.
* Migranții sunt cercetați pentru tentativă de trecere ilegală a frontierei de stat, iar bărbatul care îi călăuzea pentru trafic de migranți, fiind reținut pentru 24 de ore.
În data de 6 februarie a.c., la nivelul ITPF Sighetu Marmaţiei s-a declanşat o acţiune specifică pe linia combaterii migraţiei ilegale, în zona de responsabilitate.
Astfel, în jurul orei 21.00, un echipaj al poliţiei de frontieră a observat, pe raza localităţii Dorolţ, jud. Satu Mare, la aproximativ 850 m de linia de frontieră, un autoturism marca Volkswagen, înmatriculat în Bulgaria, din care au coborât două persoane, care s-au deplasat peste terenurile agricole, spre frontiera de stat.
Imediat, poliţiştii de frontieră au procedat la reţinerea celor două persoane, constatându-se că acestea sunt cetăţenii irakieni M.H. şi K.D., cu vârste de 41 şi 38 ani.
La scurt timp, autoturismul din care au coborât cele două persoane a fost oprit în trafic, la volanul acestuia aflându-se B.A., apatrid de origine irakiană, în vârstă de 51 de ani, rezident în Olanda. Cei trei bărbați au fost conduși la sediul sectorului în vederea continuării cercetărilor.
În urma verificărilor efectuate a rezultat faptul că B.A. i-a călăuzit pe M.H. şi K.D. până în apropierea frontierei de stat cu Ungaria, aceștia intenţionând să treacă ilegal granița, cu scopul de a ajunge într-un stat din spaţiul Schengen.
M.H. şi K.D. sunt cercetaţi de către poliţiştii de frontieră pentru săvârşirea infracţiunii de tentativă la trecerea frauduloasă a frontierei de stat, iar B.A. pentru săvârşirea infracţiunii de trafic de migranţi.
Totodata, pe numele lui B.A. a fost emisă ordonanţă de reţinere pentru 24 de ore, iar în cursul zilei de astăzi urmează a fi prezentat instanţei de judecată cu propunere de arestare preventivă.